Zo creëer jij meer bereik door middel van organische content

Organische content is inhoud die wordt verspreid zonder ervoor te betalen. Deze content krijgen mensen te zien wanneer het social mediakanaal deze content relevant vindt. Organische content is niet per se koopgericht zoals betaalde content vaak wel is, maar legt de nadruk op het maken van relevante en aantrekkelijke content voor volgers.


Wanneer jij organische content inzet is het belangrijk dat je opvalt. Dit omdat maar een klein percentage van je volgers de content daadwerkelijk te zien krijgt. Wanneer jouw content niet genoeg opvalt, kan het zijn dat je berichten gemist worden en dus je bereik niet verder wordt uitgebreid.

Maar hoe kan je dan het beste jouw bereik vergroten? Wij hebben een aantal tips voor jou op een rijtje gezet die jou kunnen helpen!


Maak gebruik van video


Zoals inmiddels in de social-media wereld wel bekend is, wordt een boodschap die visueel wordt overgebracht beter onthouden dan enkel een geluidsboodschap of een tekst. Onze hersenen zijn erg visueel ingesteld… Dit betekent dat de keuze voor het overbrengen van je boodschap per video absoluut geen slechte keuze is.

Anno 2022 heb je daar niet heel veel meer voor nodig dan: een mooie achtergrond, een telefoon en een goed verhaal. Al zijn een dure camera of professionele studio natuurlijk mooi meegenomen. Op basis van de interesses van jouw doelgroep en jouw gekozen hashtags, worden je video’s op hun tijdlijn geplaatst, waardoor jij meer bereik krijgt!



Ga de interactie met je volgers aan


Om meer bereik te krijgen, is het meer dan ooit van belang om de interactie met jouw volgers aan te gaan. Interactie zorgt namelijk voor een domino-effect. Wanneer één van jouw volgers reageert op jouw bericht, krijgen zijn/haar vrienden dit bericht weer te zien.


Hoe krijg je eenvoudig meer interactie? Stel een (open) vraag aan het einde van je bericht. Daar kun je nog aan toevoegen “Laat het weten in een reactie onder dit bericht”. Zorg voor consistentie en zet door! Als je een reactie krijgt, geef dan ook antwoord op deze persoon. Daarmee laat je zien dat je betrokken bent en de reacties waardeert. Wees actief en bouw een betrokken community op. Op deze manier scoort je bericht beter en word je sneller weergegeven op de tijdlijn bij anderen.




Ken je doelgroep


Hoe meer interactie met je volgers, hoe beter jij je doelgroep leert kennen. Hoe beter jij je doelgroep kent, hoe beter jij je content af kunt stemmen op wat zij interessant vinden. Ga dus op onderzoek uit. Plaats verschillende type content op je pagina, op verschillende tijdstippen en test daarmee wat de meeste interactie met zich meebrengt. Vindt je doelgroep video’s leuk? Klikken zij veel door naar je blogberichten op de website? Of reageren zij veel op raadsels die je plaatst? Houd goed bij waarop wordt gereageerd, geklikt en welke type berichten worden geliked.


Nog een tip: houd ook je concurrenten in de gaten. Kijk eens naar wat je concurrent post en waar de volgers van die pagina goed op reageren. Grote kans dat dit bij jou ook goed wordt ontvangen!


Hou rekening met wanneer je post


Wat is voor jou nou de beste tijd om je bericht te posten? Ieder artikel laat weer een andere kijk zien op de beste tijd om te posten. Echter, dit is niet voor elk profiel hetzelfde, want misschien is juist jouw doelgroep op dat moment niet online.


Daarom wordt het nu tijd om in je eigen data te duiken en erachter te komen wanneer jouw volgers online zijn. Zij moeten immers jouw bericht als eerste gaan liken of erop reageren, voordat het bij een nieuwe doelgroep terecht komt en voordat je meer wordt weergegeven.

Om te ontdekken wat de beste tijd voor jouw bedrijfspagina is, ga je binnen Instagram naar het “Statistieken” tabblad. Vervolgens vind je de informatie over de tijdstippen onder “Doelgroep”.

Plaats altijd net iets voor de piek wanneer je volgers online zijn. Op die manier kunnen je huidige volgers die eerder online zijn, al reageren op je bericht of dit liken/delen. Zo verspreidt het zich beter door de tijdlijn van je huidige volgers die daarna online komen. Het platform ziet het als waardevolle content waardoor je hoger scoort binnen het algoritme. Zo creëer je dus meer bereik en kom je beter in beeld bij je huidige en nieuwe volgers.

Vergeet nooit je hashtags


Binnen Instagram zijn hashtags ontzettend effectief. Gebruik je geen hashtags? Dan loop je de kans om ontdekt te worden door een nieuwe doelgroep mis. De hashtags zorgen er namelijk voor dat je zichtbaar bent op de “Explore” pagina tussen de content die een gebruiker nog meer interessant vindt. Deze pagina wordt gebaseerd op de likes en reacties die worden gegeven op andere content met bijvoorbeeld dezelfde hashtags. Daarnaast is het binnen Instagram ook mogelijk om hashtags te volgen. Op deze manier krijgt de gebruiker direct de nieuwste content te zien die wordt geplaatst met deze hashtag. Hoeveel hashtags je nodig hebt? We vertellen je er alles over in onze blog over effectieve inzet van hashtags!