Zo bepaal jij jouw doelgroep om je socials krachtig in te zetten!


Voordat je bezig gaat met de social media van jezelf of jouw bedrijf is het belangrijk om een duidelijk beeld te hebben van je doelgroep. Tijdens het communiceren op je socials verplaats jij je in de klant. Je stelt jezelf verschillende vragen zoals: welk probleem heeft mijn doelgroep en waar heeft mijn doelgroep behoefte aan? De doelgroep van Regeltante 2.0 heeft bijvoorbeeld als ‘probleem’ dat ze geen kennis of tijd hebben om hun socials te beheren. Daarom delen wij de juiste tips, tricks en tools om hun hierbij te helpen. Met als doel om zelf aan de slag te gaan of indien de tijd nog steeds ontbreekt het bij ons uit te besteden.


In deze blog gaan wij jou helpen om een duidelijk beeld te krijgen van jouw doelgroep.


Maar eerst, wat is een doelgroep?

De doelgroep is een groep mensen, bijvoorbeeld bedrijven of ondernemers waar jij je als organisatie op richt. Als jij je doelgroep duidelijk voor ogen hebt, kan je hier je marketing op aanpassen. Zo zorg je ervoor dat je content maakt dat mensen aanspreekt die interesse hebben in jouw product of dienst.


Analyseer je bestaande klanten

De eerste stap bij het bepalen van je doelgroep, is om meer te weten te komen over je huidige klanten. Je begint met het verzamelen van informatie van huidige en vroegere kopers. Uit deze informatie probeer je bepaalde overeenkomende kenmerken te halen. Denk bijvoorbeeld aan informatie als geslacht, leeftijd, woonplaats, behoeftes, etc. Dit vormt namelijk al belangrijke informatie over een deel van je doelgroep.


Bepaal je ideale klant

Een goede manier om te bepalen wie je ideale klant is, is door een persona op te stellen. Een persona is een fictief persoon. Deze persoon geef jij een naam, je bedenkt zijn of haar eigenschappen, interesses en geografische gegevens. Als je dit soort zaken weet van je doelgroep is het makkelijker om je in hun te verplaatsen en content te maken die bij hun aansluit.


Wees specifiek

Een fout die vaak gemaakt wordt bij het bepalen van de doelgroep, is het willen bereiken van te veel mensen. Dit maakt het uiteindelijk alleen maar moeilijker, omdat je helaas niet aan de behoeften van iedereen kunt voldoen. Specificeer daarom je doelgroep zodat jij weet waar jij je op kunt richten.


Het bepalen van je doelgroep kan nog veel verder gaan, maar dit is een mooi begin om te weten wat je kan communiceren. In een volgende blog delen wij met jou de tips & tricks die je nodig hebt om je content aan te laten sluiten op jouw doelgroep / ideale klant. We keep you posted! P.S. wil je eens sparren over je doelgroep en de juiste content? Plan een gratis social media boost call via maxime@regeltante2punt0.nl