Structureel je posts plaatsen, opbouwen en vormgeven



De sleutel tot succes op social media is structureel zijn. We bet you’ve heard this before. Maar waarom is dit nou precies zo belangrijk? Wij leggen het je uit!


Frequentie

Structureel aanwezig zijn op social media kan jou veel opleveren. Als jij ervoor kiest om één week heel veel te posten en dan een aantal weken niet zullen je volgers je snel vergeten. Ze zullen je misschien wel gaan ontvolgen en dit is natuurlijk het laatste wat je wil. Maar als jij ervoor kiest om elke week consistent één keer, twee keer, drie keer of vaker iets te plaatsen dan leren jouw volgers je steeds beter kennen en weten ze ook dat ze iets van je kunnen verwachten. Dit wekt vertrouwen en zorgt voor verbinding. Oftewel in marketingtermen: engagement. Zodra er verbinding is gaan mensen ook op je berichten reageren en ze liken.


Tone of voice

Niet alleen de frequentie van het posten is belangrijk, ook consistent zijn in je tone of voice is een must. Hiervoor is het eerst belangrijk om de tone of voice voor jezelf duidelijk te hebben. Zorg dat jij precies weet wie je aanspreekt via social media. Spreek je een jonge doelgroep aan dan hanteer je een andere taal dan wanneer je senioren aanspreekt. Heb jij de tone of voice duidelijk voor ogen? Blijf hierin structureel dezelfde manier aanhouden, want ook dan kom je geloofwaardiger over en weet je volger wat hij/zij kan verwachten.


Look & feel

Wist je dat je ook structureel kan zijn in je look & feel? Door dezelfde kleuren en lettertypes te hanteren creëer je een bepaalde structuur. Je feed krijgt een duidelijke uitstraling doordat kleuren mooi in elkaar overlopen en overal dezelfde lettertypes worden gebruikt. Misschien is het je al opgevallen. Voor Regeltante 2.0 gebruiken we overduidelijk de kleuren roze en donkerrood. Als mensen roze posts voorbij zien komen weten ze zonder te lezen misschien wel direct dat het van ons is. Een duidelijke look & feel zorgt dus voor herkenbaarheid.


Dit klinkt misschien niet zo ingewikkeld maar consistent zijn op je socials kan een hele opgave zijn. Helemaal als je hiernaast ook een bedrijf te runnen hebt. Het kost veel tijd en energie en je moet maar net genoeg inspiratie en ideeën hebben om relevante content te delen. Hier hebben wij nog een aantal tips voor:

  • Plan hier eens in de zoveel tijd een content brainstorm voor in.

  • Zorg ervoor dat je één moment hebt waarin je posts gaat schrijven voor een bepaalde periode.

  • Zet iemand in die een visuele identiteit voor je creëert, zodat je hier niet van af kan wijken of gebruikt creative market om iets aan te schaffen.

  • Zorg voor een duidelijke positionering, zodat jij weet waar je voor staat en je volgers weten wat ze kunnen verwachten.

  • Schakel een social media bureau in die dit werk voor je uit handen neemt. Need some help? Regeltante 2.0 helpt jou je socials structureel bij te houden in frequentie, tone of voice en look & feel!