Hoe voer je de identiteit van je onderneming door op social media

Je wilt social media inzetten voor je onderneming. Erg slim! Maar hoe zorg je ervoor dat dit een verlengstuk wordt van jouw website en andere online- en offline uitingen? Let us explain:


Waar sta je voor?

Als eerst is het van belang om voor jezelf scherp te hebben waar jij als bedrijf voor staat en wat je wilt overbrengen naar jouw publiek; je why! Wanneer je dit nog niet duidelijk voor ogen hebt, kun je jouw boodschap niet goed overbrengen. Begin dus vooral met je why en stel jezelf de vraag waarom jij doet wat je doet, om vervolgens na te denken over wat je wilt laten zien aan je doelgroep en hoe je bij hen wilt overkomen.


Wat wil je visueel laten zien: huisstijl

Kleuren

Huisstijlkleuren zet jij in voor de visuele identiteit van je bedrijf. De kleuren vertellen meer over wie je bent als onderneming en waar je voor staat. Deze kleuren worden bijvoorbeeld doorgevoerd in je logo, website, flyers en posters. Jouw socials kunnen natuurlijk niet achterblijven! Door deze kleuren door te voeren in je profielfoto, highlights, posts en stories creëer je herkenbaarheid.


Passende fonts

Een passend font is een vast lettertype die jouw bedrijf inzet. Een bepaald lettertype zegt haast even veel over jouw onderneming als de huisstijlkleuren. Wanneer jij een bedrijf hebt wat een hele serieuze insteek heeft, zul je hier eerder een strak lettertype voor gebruiken. Maar wanneer het bedrijf een gezellige of speelse insteek heeft, kun je hier met het lettertype ook weer op inspelen. Door een aantal fonts te kiezen creëer je net als bij de huisstijlkleuren ook herkenbaarheid op social media. Gebruik jouw gekozen fonts bijvoorbeeld bij het uitlichten van teksten en of campagnes.


Hoe jij wilt overkomen: tone of voice

De tone of voice is de manier hoe jij je publiek aanspreekt. Dit kan formeel zijn of juist informeel. Deze toon voer je ook door in je socials. Naast dat je een vaste tone of voice hebt kan dit verschillen per social media kanaal. Op Instagram zit namelijk misschien een hele andere doelgroep dan op Facebook of LinkedIn. Pas hierop jouw toon aan, maar bedenk wel dat het altijd passend moet zijn bij jouw onderneming.


Hoe duidelijker je communiceert, hoe meer mensen jouw stijl en de identiteit van je merk herkennen. Wil jij een goede identiteit creëren op social media, maar weet je niet waar je moet beginnen? Regeltante 2.0 helpt je graag. Neem vooral contact met ons op, dan gaan we samen kijken wat we voor jou kunnen betekenen.