Een succesvolle social media strategie opzetten? Hier moet je mee beginnen

Waar social media de afgelopen jaren vooral voor branding en awareness werd ingezet, zijn de mogelijkheden de laatste jaren zo uitgebreid, dat het steeds meer e-commerceplatformen worden. De verschillende social media kanalen worden dus interessanter voor steeds meer fases in de customer journey. Maar, hoe zet je social media kanalen nou in en hoe bouw je een succesvolle social media strategie?⁣




- Doelgroep bepalen: Wie is je doelgroep, kun je deze opdelen in verschillende segmenten en wat wil je doelgroep⁣;

- Kanalen bepalen: welke kanalen passen bij jouw doelgroep(en)⁣;

- KPI's opstellen: wat wil je bij welke doelgroep en welk kanaal bereiken, en wanneer is dit voor jou een succes?⁣;

- Contentstrategie: welke content wil je doelgroep(en) zien. Maak een content planning⁣;

- Zet campagnes op: maak campagnes gericht op verschillende fasen in de customerjourney en passend bij je doelen⁣;

- Gebruik tags en pixels: Integreer tags en pixels om te zien hoe campagnes het doen. Analyseer de data en gebruik als input voor volgende campagnes⁣;

- Analyseer en verbeter: of het gaat om content, campagnes, community building, analyseer en verbeter altijd!⁣