Dit is waarom jij vanaf nu moet werken aan community building voor jouw merk of bedrijf!


Het groeien op social media bestaat niet alleen uit het plaatsen van berichten en het bijhouden van je feed. Wanneer jij als ondernemer the next level van online zichtbaarheid wil behalen, dan is community building the way to go! Door een community op te bouwen breng je mensen met dezelfde interesses, kenmerken en doelen dichter bij elkaar. Mensen voelen zich meer verbonden met jou en/of je bedrijf en dit is erg positief voor de engagement en groei op je socials!


De voordelen van een hechte community

Door goed contact te onderhouden met je volgers, binden ze zich sneller aan jouw bedrijf of merk. Ze zullen zich meer betrokken voelen en daardoor minder snel overstappen naar de concurrent die ze minder goed kennen en waar ze geen connectie mee hebben. Hierdoor bouw je loyaliteit op met je volgers. Daarnaast bereik je steeds meer potentiële klanten, omdat jij jezelf zichtbaar maakt. Hierdoor wordt jouw community nog groter en vergroot je ook automatisch de naamsbekendheid.


Hoe jij kunt werken aan community building

#1 Volg regelmatig nieuwe accounts

Kies elke week een vast moment waarop jij nieuwe accounts gaat volgen. Accounts die wellicht potentiële klanten van je zijn. Doordat jij je hier mee bezighoudt maak jij jezelf beter zichtbaar bij je doelgroep. Let er wel op dat je dit niet in extreme mate doet, anders gaat jouw account op een robot lijken en dit keurt Instagram niet goed. Houd er ook rekening mee dat je niet alleen gaat volgen, maar ook ontvolgd. Het aantal accounts dat jij volgt moet namelijk wel in verhouding liggen met het aantal volgers die je hebt. Het kan namelijk onpersoonlijk ogen als je meer mensen volgt dan dat je volgers hebt.


#2 Like en reageer op comments

Social media draait niet alleen om zenden maar ook om ontvangen. Zorg ervoor dat je volgers zich gehoord voelen en reageer of like hun comments, onder hun posts of op hun stories. Zo zorg je voor interactie en continuïteit. Jouw bedrijf komt persoonlijker over en mensen zullen sneller de stap nemen om voor jouw bedrijf te kiezen.


#3 Maak gebruik van de DM-functie

Reageer op berichten die verschijnen in jouw inbox. Mensen nemen de tijd om je een bericht te sturen, dus zorg dat jij er ook tijd voor neemt om te reageren. Zo laat je zien dat je ook actief bent.


#4 Betrek je volgers in je posts

Doe dit met bijvoorbeeld: polletjes, vraagstickers of dilemma's. Hiermee laat je zien dat je geïnteresseerd bent in de mening van je volgers en dat je hen betrekt in de keuzes die je maakt.


Als je eenmaal een community hebt opgebouwd is het belangrijk om deze goed te onderhouden. Je volgers verwachten nu namelijk ook continuïteit van je. Het vraagt misschien veel werk en tijd, maar het is toch echt nodig om net dat beetje extra aan je volgers te bieden en dat is meer dan de moeite waard! Zelf geen tijd om aan je community te werken? Regeltante 2.0 ondersteund je hier graag bij.