De customer journey, wat is dat?


De customer journey is het koop- en oriëntatieproces van jouw potentiële klant. Dit proces bestaat uit 5 fases. Door deze fases in kaart te brengen krijg je een beter beeld van de voorkeuren en behoeftes van de consument. Als je dit duidelijk hebt kun jij je doelgroep beter begrijpen en hier beter op inspelen. Wij snappen helemaal dat dit best ingewikkeld kan klinken. Daarom hebben wij deze 5 fases voor je op een rij gezet.


Awareness fase

In deze fase wordt er een probleem of behoefte vastgesteld. De consument begint nu met het zoeken van een oplossing. In ons geval betekent dit dat de consument vastloopt in social media beheer of hier zelf geen tijd voor heeft. Daarom gaan ze op zoek naar een Social Media Marketing Bureau.


Consideratie fase

Nu gaat de potentiële klant op zoek naar antwoorden voor zijn/haar probleem. In deze fase is het dus belangrijk dat de klant erachter komt dat jouw bedrijf bestaat. Dit kan je als bedrijf bereiken door op te vallen op social media en consequent aanwezig te zijn. Regeltante 2.0 doet dit door dagelijks actief te zijn. Wij laten onze kennis zien door het delen van tips and tricks, en de nieuwste trends. Op deze manier laten wij zien dat wij de benodigde expertise in huis hebben om hun social media te beheren.


Decision fase

In deze fase maakt de klant een beslissing waar hij of zij zijn product of dienst gaat aanschaffen. Het is dus de bedoeling dat de klant uiteindelijk voor jouw bedrijf kiest. Dit is hét moment dat jij er voor moet zorgen dat de klant voor jou kiest en het product of de dienst bij jou wil afnemen. Ook is het belangrijk dat deze stap makkelijk en soepel verloopt, maak het dus niet te moeilijk voor de klant. Zorg bijvoorbeeld voor het gebruik van call to actions en snelle linkjes. Zo hoeft de klant minder stappen te zetten om voor jouw bedrijf te kiezen. Wij doen dit door de drempel om met ons contact op te nemen heel laag te maken; je kan ons altijd bellen of een Whats App berichtje sturen.


Service en delivery fase

Ook na de aankoop gaat de customer journey verder. Customer care is namelijk net zo belangrijk voor de klant. Zorg er voor dat de service van jouw bedrijf zo goed mogelijk is en vergroot zo de kans dat de klant nog een keer terugkomt. Want hoe leuk is het als ze nog een dienst of product bij jou aanschaffen? Wij zorgen ervoor dat we om de zoveel tijd een evaluatiegesprek hebben met onze klanten. Zo regelen wij dat de samenwerking zo goed en fijn mogelijk verloopt.


Loyaliteit fase

Bij de laatste fase heb je als bedrijf een belangrijk doel. Je wilt namelijk dat je klant loyaal blijft en dus de volgende keer gelijk voor jouw bedrijf kiest zonder de hele customer journey weer bij langs te gaan. In deze fase overtuig jij jouw klant ervan dat je betrouwbaar bent. Regeltante 2.0 speelt hierop in door ook persoonlijke content te delen. Onze volgers herkennen zich hierin en gaan zich aan ons binden en ons vertrouwen.


Nu je deze fases in kaart hebt gebracht weet je welke reis jouw potentiële klant aflegt en wat er belangrijk is om het doel in de laatste fase te bereiken. Als wij bij Regeltante 2.0 de socials van onze klanten beheren houden wij hier ook vaak rekening mee. Wil je na het lezen van deze blog graag hulp of meer informatie over dit onderwerp? Dan kan je ons gerust bellen of mailen!


Neem dan contact op door te mailen naar maxime@regeltante2punt0.nl - of te bellen naar 06-13406611. Ook kun je het contactformulier op onze website invullen.