Alles wat jij wilt weten om je content aan te laten sluiten op je doelgroep!


In onze vorige blog heb je kunnen lezen hoe jij jouw doelgroep kan bepalen. Zodra jij deze helder voor ogen hebt, kun je verder onderzoeken hoe je jouw content hier op aan kunt sluiten. Het is namelijk van belang om content te delen die je doelgroep echt leuk gaat vinden. Dit kun je gaan onderzoeken zodat je zeker bent dat de content aansluit. Wij geven jou de juiste tips and tricks zodat je hier direct mee aan de slag kan:


Zorg dat het social media kanaal dat jij wilt inzetten aansluit op je doelgroep

Eén van de eerste dingen waar je goed over na moet denken is welke social media kanalen je gaat inzetten. Je gaat kijken op welk kanaal jouw doelgroep actief is. Is jouw doelgroep jong en informeel? Dan is Instagram een verstandige optie. Dit kanaal wordt vooral vertegenwoordigd onder mannen en vrouwen in de leeftijd 18 tot 40 jaar . Is jouw doelgroep over het algemeen wat ouder? Dan is Facebook een goede optie. Richt jij je op andere bedrijven en ondernemers? Overweeg dan een LinkedIn profiel te starten. Dit kanaal is belangrijk voor de zakelijke markt.


Ondanks dat een bepaalde doelgroep het beste aansluit bij een bepaald kanaal, betekent dit niet dat het ene kanaal het andere uitsluit. Soms ligt je doelgroep heel breed en is het verstandig om zowel Facebook en Instagram in te zetten. Maar het kan ook zo zijn dat een andere combinatie van kanalen beter werkt voor de socials van jouw bedrijf.


Bepaal de tone of voice

De tone of voice is de manier waarop jij je doelgroep aanspreekt. Om dit te bepalen kijk je welke schrijftaal het beste past bij de groep mensen die je wilt bereiken. Maar hou er ook zeker rekening mee dat het past bij wie jij bent als persoon of bedrijf. Dit doe je door ervoor te zorgen dat de tone of voice ook aansluit bij jouw kernwaarden en merkidentiteit. Als je hier geen rekening mee houd, is de kans groot dat je als afzender niet serieus wordt genomen. Het is namelijk moeilijk om je voor te doen als een ander, als je in real live niet zo bent.


Kies je uit een formele of informele taal? Enthousiast of feitelijk? Activerend of informerend? En kijk of het bijvoorbeeld toepasselijk is om emojis te gebruiken. Naast dat het moet passen bij de doelgroep en je bedrijf, ligt het ook aan het doel van de post. Wil je bijvoorbeeld een product of dienst verkopen? Dan maak je gebruik van een activerende schrijftaal.


Blijf up to date en houd je statistieken in de gaten

Als je voor jezelf duidelijk hebt hoe je jouw doelgroep gaat bereiken, is het belangrijk om je in hen te blijven verdiepen. Door naar de statistieken van je socials te kijken hou je de veranderingen en ontwikkelingen van je doelgroep in de gaten. Deze cijfers zullen jou vertellen wat voor posts je doelgroep aanspreekt en welke niet. Verander dus mee met hun interesses en behoeften of speel hier op in. Plan regelmatig een moment in om hier even goed naar te kijken. Misschien kom je erachter dat je erg goed op weg bent of dat je juist iets anders moet proberen.


Het bepalen van bovenstaande zaken kan best ingewikkeld zijn. Het kan helpen om hier samen naar te kijken en dat doen we bij Regeltante 2.0 met alle liefde! Plan een vrijblijvende Social Media Boost Call in en ontdek de mogelijkheden voor jouw bedrijf.